Thursday, October 2, 2008

TYT ingatkan agar tidak lupa pengorbanan pasukan keselamatan...

Yang Dipertua Negeri, Tun Datuk Patinggi Abang Muhammad Salahuddin mengingatkan rakyat supaya tidak lupa dengan pergorbanan pasukan keselamatan seperti polis dan tentera yang menjaga ketenteraman dan keamanan di bandar seluruh negeri dan di perbatasan pada musim perayaan.
Katanya, tanpa jasa mereka, tidak mungkin rakyat jelata dapat meraikan Hari Raya Aidilfitri ini dalam keadaan aman dan damai.
“Jasa dan pergorbanan mereka amat besar sekali dan seharusnya diberi sanjungan tinggi oleh semua rakyat jelata.
“Merekalah yang memastikan kesejahteraan negeri, keselamatan dan keamanan. Saya ingin merakamkan setinggi terima kasih dan perhargaan kepada mereka,” katanya dalam perutusan sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri Tahun 2008 di sini semalam.
Beliau turut mengucapkan salam lebaran kepada semua anggota perkhidmatan awam dan pihak swasta yang tidak kurang pentingnya dalam memainkan peranan ke arah pembangunan negeri ini.
“Saya mengucapkan syabas atas daya usaha serta sumbangan ikhlas yang telah diberikan untuk sambutan perayaan-perayaan di negeri ini.
“Saya berharap dengan sambutan 1 Syawal ini ia akan terus memberi semangat jaya serta usaha lebih gigih bagi kita untuk memajukan negeri di masa datang,” ujarnya.
Beliau juga berharap semua nilai-nilai baik yang diamalkan umat Islam sepanjang bulan Ramadhan akan terus menjadi asas pembentukan kepada generasi progresif, berdaya saing dan mempunyai komitmen tinggi.
“Seperti tahun-tahun lepas, Hari Raya Aidilfitri sentiasa disambut dalam suasana meriah dan penuh kegembiraan. Sambil-sambil kita bergembira janganlah lupa dengan keselamatan diri dan keluarga kita. Dalam hal ini saya ingin mengingatkan mereka yang balik kampung untuk berhari raya bersama keluarga supaya berhati-hati ketika berada di jalan raya dan saya berdoa semoga semua sentiasa dalam keadaan selamat,” jelasnya.
Seperti kebiasaan, Tun Salahuddin juga mengalakkan kaum-kaum lain supaya mengadakan kunjungan ke rumah-rumah terbuka serta mempratikkan amalan kunjung-mengunjung di antara satu sama lain bagi mengeratkan hubungan dan rasa saling-mengormati di antara kita.
“Amalan kunjung-mengunjung dan juga maaf-bermaafan di antara satu sama lain merupakan kekuatan kita bagi menjamin kestabilan dan kemakmuran negara,” ujarnya sambil menambah beliau amat berbangga dengan sumbangan rakyat dalam menjayakan Perayaan 45 Tahun Sarawak Maju Dalam Malaysia, Julai lepas.
“Perayaan istimewa ini yang diraikan setiap lima tahun sekali merupakan cara kita di negeri ini menyingkap, menilai dan menoleh kembali pencapaian pembangunan yang telah dicapai dan seterusnya diguna untuk merancang pembangunan negeri di masa hadapan.
“Pencapaian pembangunan yang amat pesat yang telah dicapai di negeri ini amatlah membanggakan dan sekali gus telah memajukan seluruh rakyat jelata. Ini telah dengan sendirinya membawa kemakmuran dan keharmonian di kalangan rakyat dan Negara,” katanya.
Tun Salahuddin sekeluarga juga turut mengucapkan Selamat Hari Rya Aidil Fitri kepada semua masyarakat Islam di Sarawak khususnya dan di mana saja mereka berada di negara ini.

No comments: